מה ההבדל בין תאטרון רגיל לתאטרון פרינג'
תיאטרון פרינג' או fringe theater פירושו- תיאטרון שוליים. תיאטרון הקורא תיגר על כל מאפיין קיים של המקבילה הממסדית. אם תיאטרון רגיל מקובע מבחינת מראהו, תיפקודו ואופן הגשת המסר, הרי שתיאטרון הפרינג' חופשי מכל נורמה או סטנדרט קבוע מראש. מכאן, הדרך אל מופעים מרגשים, אינטרפטציות וטקסטים חדשניים וחשיפה נטולת צנזורה- קצרה ביותר. הפרינג' שעלה ארצה הפך לגולת הכותרת בקרב יוזמות תרבותיות רבות ועתיד להמשיך מגמה זו.
בעקבות התופעה
סיפורו של תיאטרון הפרינג' מתחיל בשנת 1947 באדינבורו, סקוטלנד. כאלטרנטיבה לפסטיבל התיאטרון הבינלאומי- ממסדי שנערך במקום, קבוצות תיאטרון שאינן רשומות הפגינו את כשרונן בפינה אחרת. פינה זו הייתה אתרים הממוקמים בשולי מקום הפסטיבל הרשמי, ומכאן הביטוי "תיאטרון שוליים". את המושג פרינג' (שוליים) בהקשר התיאטרלי תבע לראשונה רוברט קאמפ, עיתונאי מקומי, לאחר סיקור האירוע: "Round the fringe of official festival drama, there seems to be more private enterprise than before…"
כיום פסטיבל "אדינבורו פרינג' " מהווה במה בינלאומית, ותיקה ומרכזית לסוג זה של יצירה שעשתה לה שם ברחבי העולם, כולל ישראל. בישראל נערכים מדי שנה פסטיבלים דוגמת "פסטיבל עכו לתיאטרון אחר" אשר מיסודו הוביל להופעתם של פסטיבלים חדשים בנוף דוגמת "פסטיבל Act2" ו-"פסטיבל נווה יוסף" המצליח.
מה הפירוש להיות "פרינג' "?
מאפייני תיאטראות הפרינג' המבדילים אותם מהאלטרנטיבה הקונבנציונאלית, מושפעים בעיקר מהיותם בלתי- ממוסדים. מאפיינים אלה כוללים:
- יוצרים החותרים להקניית אמירה ייחודית בדרכים חדשות. הדבר מתבטא בשינויים בחלל הבימתי, במבנה התיאטרון, במהות המסר ובדרכי העבודה והאמצעים הנחוצים להעבירו.
- מיעוט בעזרים טכניים. המופעים המועלים נראים לכאורה כמו אלתור- במות מושכרות, תקציב וזמני הפקה מוגבלים ומכאן הפשטות היחסית של אלמנטים שונים כמו תפאורה, תלבושות ותאורה. אלו לעיתים אף ממוחזרים ומותאמים להפקה העתידית.
- אורכן של המערכות נוטה להתקצר בהשוואה למופע רגיל, וישנן פעמים בהן אורכו של מופע שלם מתבסס על מערכה בודדת.
- מיעוט שחקנים. היות ומדובר בקבוצות תיאטרון שלרוב נודדות ומציגות באולמות קטנים עלות ההפקה קטנה ומכאן גם כמות השחקנים. התוצאה- ריבוי מופעי יחיד.
- תיאטרון פרינג' מחוייב לאמת שלו ולא לנורמות המושפעות מטעמו של הקהל או המוכתבות ע"י הממסד. מכאן הדרך סלולה ישירות אל טקסטים ייחודיים, עלילות העוסקות בנושאים חריגים ואף מופשטים. המילה "צנזורה" נשארת מחוץ לדלת ואיש אינו מתרגש למשמע קללה או למראה עירום.
עליה לצורך עליה נוספת!
ישראל כמדינה יצירתית במיוחד, אימצה אל חיקה את שגעון הפרינג' שביצע לא מכבר עליה אל חופיה. כיום פועלים במלוא המרץ עשרות תיאטראות מהסוג בינהם: תיאטרון תמונע, צוותא 2, תיאטרון הפרינג' באר שבע, תיאטרון נוצר, תיאטרון הסימטה, תיאטרון סטודיו חיפה, חמשת החושים והרשימה עוד צרה מלהכיל. העיסוק סביב עולם היצירה מחבר בין כל שכבות האוכלוסיה- יהודים וערבים ("פליי בק אנסמבל" ), בעלי לקויות (למשל, ארגון המגמגים בישראל, האגודה למען העיוור), צעירים ("צופי אלסדאקה"), נשים (קבוצת תיאטרון נשים נוה יוסף) ועוד.